HUBUNGAN MANUSIA DENGAN ALLAH swt*
Pada malam Ghaibul Ghaib iaitu dalam keadaan antah berantah hanya Dzat semata-mata. Belum ada awal dan belum ada akhir, belum ada bulan dan belum ada matahari, belum ada bintang belum ada sesuatu pun. Malahan belum ada Tuhan yang bernama Allah, maka dalam keadaan ini, Diri yang empunya Dzat tersebut telah mentajallikan diri-Nya untuk memuji diri-Nya.
Lalu tajallilah Nur Allah dan kemudian tajalli pula Nur Muhammad (Insan Kamil), yang pada peringkat ini dinamakan Anta Ana (Kau, Aku), (Aku,Kau) Ana Anta.
Maka yang empunya Dzat bertanya kepada Nur Muhammad dan sekalian Roh untuk menentukan kedudukan dan taraf hamba.
Lalu ditanyakan kepada Nur Muhammad, Aku ini TuhanMu?
Maka dijawablah Nur Muhammad yang mewakili sekelian Roh;
"Ya! Engkau TuhanKu"
Persaksian ini sangat jelas diterangkan di dalam Al-Qur’an surah
(Al-Araf 7:172)
"ALASTU BIRAB BIKUM, QOOLU BALA SYAHIDNA"
Bukan aku ini TuhanMu? Betul engkau Tuhan kami, Kami menjadi Saksi.
Selepas pengakuan atau persumpahan Roh itu dilaksanakan, maka bermulalah era baru di dalam perwujudan Allah swt. Seperti firman Allah di dalam Hadits Qudsi yang ertiNya;
“Aku suka mengenal diriKu, lalu aku jadikan mahkluk ini dan aku perkenalkan diriKu"
Apa yang dimaksud dengan mahkluk ini ialah 'Nur Muhammad sebab seluruh kejadian alam maya ini dijadikan dari pada Nur Muhammad, tujuan yang punya Dzat mentajalikan Nur Muhammad adalah untuk memperkenalkan diriNya sendiri dengan diri RahsiaNya sendiri. Maka diri RahsiaNya itu adalah ditanggung dan diakui amanahNya oleh suatu kejadian yang bernama 'Insan yang bertubuh diri batin (Roh) dan diri batin itulah diri manusia atau Rohani.
Firman Allah di dalam Hadits Qudsi;
"AL-INSAANU SIRRI WA-ANA SIRRUHU"
Manusia itu RahasiaKu dan Akulah yang menjadi RahasiaNya.
Jadi yang dinamakan manusia itu ialah kerana ia mengenal Rahsia. Dengan perkataan lain manusia itu mengandung Rahsia Allah swt.
Kerana manusia menanggung Rahsia Allah, maka manusia harus berusaha mengenal diriNya, dan dengan mengenal diriNya manusia akan dapat mengenal TuhanNya, sehingga lebih mudah kembali menyerahkan diriNya kepada Yang empunya Diri pada waktu dipanggil oleh Allah swt. Iaitu tatkala berpisahNya Roh dengan Jasad.
*Kembali kepada Allah swt harus selalu dilakukan semasa hidup, masih berjasad, contohNya dengan solat, kerana solat adalah mikraj orang mukmin atau dengan ‘Mati Sebelum Mati’.
Firman Allah swt; (An-Nisa 4:58)
"INNALLAHA YAK MARUKUM ANTU ABDUL AMANATI ILAAHLIHA"
SesungguNya Allah memerintahkan kamu supaya memulangkan amanah kepada yang berhak menerimaNya (Allah).
Hal tersebut di atas dipertegaskan lagi oleh Allah di dalam Hadits Qudsi;
"MAN ARAFA NAFSAHU,FAQAT ARAFA RABAHU"
Barang siapa mengenal diriNya maka ia akan mengenal TuhanNya.
Dalam menawarkan tugas yang sangat berat ini kepada manusia, maka pernah juga ditawarkan Rahsia-Nya itu kepada Langit, Bumi dan Gunung-gunung tetapi semuaNya tidak sanggup menerimaNya.
Seperti firman Allah swt; (Al-Ahzab 33:72)
"INNA ‘ARAT NAL AMATA, ALAS SAMAWATI WAL ARDI WAL JIBAL FA ABAINA ANYAH MILNAHA WA AS FAKNA MINHA,WAHAMA LAHAL INSANNU"
SesungguhNya kami telah menawarkan suatu amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung tetapi mereka enggan memikulNya dan merasa tidak akan sanggup, lalu hanya manusia yang sanggup menerimaNya.
Oleh kerana amanat (Rahsia Allah) telah diterima, maka adalah menjadi tanggungjawab manusia untuk menunaikan janjiNya. Dengan kata lain tugas manusia adalah menjaga hubunganNya dengan yang empunya Rahsia.
Setelah amanat (Rahsia Allah) diterima oleh manusia (Diri Batin/Roh) untuk tujan inilah maka Adam dilahirkan untuk bagi memperbanyak diri terperi itu, diri penanggung Rahsia dan berkembang dari satu abad ke satu abad, dari satu generasi ke satu generasi yang lain sampailah alam ini mengalami KIAMAT DAN RAHASIA ITU PUN KEMBALI KEPADA ALLAH swt.
"INNA LILLAHI WA INNA ILAIHI RAAJIUN"
Kita berasal dari Allah, dan kembali kepada Allah.
(Qs Shad 38:72)
"Aku tiupkan RuhKu kedalamNya. Rahsiaku adalah RuhKu, dia memanggil diriNya aku, tetapi di atasNya ada Aku Allah"
Memang benar Allah swt itu tidak dapat dihijab oleh sesuatu pun, tetapi itu bagi mereka yang telah mengenal Allah swt, bagi mereka yang telah mengalami 'Fana.
Tetapi bagi kebanyakan fahaman manusia, Allah swt dan diriNya adalah dalam dua keadaan wujud, Jadi anggapan inilah yang menghijab mereka. Anggapan inilah yang harus dibuang, tetapi untuk membuangNya bukanlah perkara yang sangat mudah. Kerana Ego akan melawanNya bermati-matian, kerana ego tahu, apabila manusia itu masuk ke dalam makam ke'Fana an, maka ego akan terkubur, dan ia tidak mahu perkara itu akan terjadi.
Allahuakbar...